Mikor indul
az addiktológiai coach® képzés és
meddig tart?

A gyakorlatban összesen 10 tanegységből áll az alapképzés, ez havi egy alkalmat jelent, összesen 10 hónapig tart szeptembertől, júniusig.


A képzés zárt csoportként indul!


Tanúsítványt annak tudunk biztosítani, aki elvégzi mind a 10 modult és levizsgázik.

addiktologiai coach kepzes

 

 KÖVETKEZŐ KÉPZÉSI CSOPORT INDUL: 2026. SZEPTEMBER

Jelentkezem a képzésre

 

 

Addiktológiai coach®
alapképzés 150 óra

 

  • Elmélet, gyakorlat, önismeret hármas egysége
  • Garantált gyakorlati tudás
  • Személyre szabott önismeret
  • Konkrét gyakorlati feladatok
  • Szakmai közösség (MACS - Magyar Addiktológiai Coachok Szövetsége)
  • Továbbképzési Lehetőségek - specializációk
  • Valódi vizsgahelyzet
  • Garantált hasznosíthatóság
  • Szupervízió és esetmegbeszélés biztosítása

 

Alapképzésre épülő specializációk:

  1. Serdülő Addiktológiai Coach - 30 óra – Később indul! A serdülőkori szerhasználat és a beavatkozás lehetőségei
  2. Iskolai Prevenciós Coach – 30 óra – Később indul! Iskolai drogprevenciós programok ismerete és kidolgozása
  3. Felépülési Coach – 30 óra – Később indul! Rehabilitáció utáni felépülést segítő egyéni utógondozás.
    Az alapképzést követően (a 3 speciális képzés elvégzése után) KOMPLEX ADDIKTOLÓGIAI COACH végzettség szerezhető.
  4. Addiktológiai Coach praxis indítása – 30 óra – Később indul! Dolgozd ki saját branded és valósítsd meg önmagad!

 

 

Milyen területen tudom majd hasznosítani
az addiktológiai coach® végzettséget?

 

Akkor is érdemes elvégezned a képzést, ha nem az a célod, hogy saját praxisban kamatoztasd a tudásodat. Képzésünk önismeretet ad, formálja a szemléletedet a függőségekkel és a függő emberekkel kapcsolatban.

Vezetőként és HR szakemberként közelebb kerülhetsz a függő emberekhez, átláthatod egy függő működés vagy éppen játszma elemeit. Felismerheted a munkamániás vagy a managerbeteg kollégád.

Szülőként megismerheted serdülő gyermeked működését, a függőségre való hajlamot és azt, hogy mennyire veszélyeztetett vagy mit tehetsz amennyiben már használ valamilyen szert. Pl.: Elfbar

A szociális szférában pl. családsegítő központban jó, ha van egy olyan szakember, aki alapszinten ért a függőséghez és a függő személyekhez. A megszerzett tudással speciális tudás birtokosa lehetsz a teamben.  

Az egészségügyben kórházakban nővérként nagyon hasznos, ha van egy olyan kolléga, aki nem riad vissza a függőktől mert van egy alaptudása a témában.

Az oktatásban tanárként, pedagógusként nagyon fontos, hogy legyen információ a különböző nikotinos termékekről, az alkoholos vagy a drogos befolyásoltságról a serdülők körében és ezek megelőzési lehetőségeiről. 

Magánpraxisban is dolgozhatsz bizonyos szakmai gyakorlattal. Meghatározhatod a specializációdat és ebben lehetsz kiemelkedő, megfelelő továbbképzésekkel, folyamatos szupervíziós szakmai kontrollal.

 

Egyszóval használhatod a tudást saját tapasztalataidra, boldogulásodra vagy éppen karrier terveidhez. 

 

A Coach

 

 

Az addiktológiai coach® képzés 
tanegységek témái

 

Ez a bevezető modul alapozza meg a teljes képzést azáltal, hogy átfogó képet ad a szerhasználat és az addikció jelenségéről. Nem csupán a legális és illegális pszichoaktív szerekkel foglalkozunk, hanem kiterjesztjük a fókuszt a viselkedéses addikciókra (pl. szerencsejáték, internetfüggőség) is, hangsúlyozva a mögöttük meghúzódó mechanizmusok hasonlóságait. Mélyebben belemerülünk a függőség kialakulásának biopszichoszociális modelljébe, amely elismeri a biológiai (genetikai hajlam, agyi jutalmazó rendszer), pszichológiai (személyiségjegyek, megküzdési mechanizmusok) és szociális (családi háttér, társadalmi nyomás, kulturális tényezők) tényezők kölcsönhatását. Azonosítjuk a kockázati és védőfaktorokat, amelyek befolyásolják, hogy valaki hajlamosabb-e a szerhasználati problémákra, vagy éppen ellenállóbb velük szemben. Különösen fontos része a modulnak a stigma és a tagadás megértése; a coach megtanulja felismerni ezeket a jelenségeket az ügyfelekben és saját magában, hogy ítélkezésmentes és empátiás attitűddel fordulhasson feléjük, megalapozva ezzel a bizalmi kapcsolatot. Ez a modul tehát az elméleti fundamentumot biztosítja a későbbi gyakorlati modulokhoz.

Ez a modul az addiktológiai coaching egyik leghatékonyabb, ügyfélközpontú módszertanát, a Motivációs Interjút mutatja be. Az MI nem egy direktív "megmondó" módszer, hanem egy együttműködő, támogató beszélgetési stílus, amely a változás iránti ambivalencia (a változás melletti és elleni érvek egyidejű jelenléte) feloldására, valamint az ügyfél belső motivációjának felfedezésére és erősítésére fókuszál. Ezzel párhuzamosan megismerjük a változás szakaszainak elméletét, ami segít a coachnak felismerni, az ügyfél hol tart a változási folyamatban. A coach feladata, hogy az ügyfél szakaszához igazítsa a beavatkozásokat, és a változásbeszéd elősegítésén keresztül segítse az ügyfelet a saját érveinek megtalálásában a szerhasználat elhagyása mellett. Ez a modul kulcsfontosságú a bizalmi kapcsolat kialakításában és az ellenállás csökkentésében

Ez a modul tisztázza a coach szakma tágabb kontextusát és az addiktológiai coach speciális helyét a segítő szakmák palettáján. Részletesen meghatározzuk az addiktológiai coach kompetenciahatárait és beavatkozási lehetőségeit, hangsúlyozva, hogy a coaching a problémás szerhasználatra és a viselkedésváltozásra fókuszál, nem pedig diagnosztizálásra vagy terápiára. Ez utóbbiak orvosi és pszichoterápiás kompetenciák. Kiemeljük a segítő hivatás alapvető etikai és attitűdbeli elvárásait, amelyek minden segítő szakmában (így az addiktológiai coachingban is) alapvetőek. Ezek közé tartozik a feltétel nélküli elfogadás (ítélkezésmentesség), az empátia (az ügyfél érzéseinek és perspektívájának mély megértése), és a kongruencia (a coach hitelessége, önazonossága). Ezek az attitűdök teremtik meg azt a biztonságos és támogató légkört, amelyben a problémás szerhasználók megnyílhatnak és dolgozhatnak a változáson. A modul tehát az etikai kereteket és a megfelelő hivatástudatot adja meg a coachnak.

Ez a modul a coaching folyamat strukturált és dinamikus fázisait tárgyalja, amelyek egy keretet biztosítanak a coach és az ügyfél közös munkájához. Átfogjuk az előkészületek (első kapcsolatfelvétel, elvárások tisztázása, megállapodás), a célmeghatározás (SMART célok kialakítása a szerhasználat csökkentésére vagy elhagyására, a józan életminőségre), a munkafázis (cselekvési tervek megvalósítása, készségfejlesztés, akadályok kezelése) és a lezárás (eredmények összegzése, jövőbeli tervek) lépéseit. Különös hangsúlyt kap a tudatosság szerepe: az ügyfél segítése abban, hogy felismerje a szerhasználati mintáit, a kiváltó okokat és a következményeket. A változás, mint cél fogalma holisztikus megközelítést takar; nem csupán a szerhasználat abbahagyására koncentrál, hanem kiterjed a viselkedésbeli, kognitív (gondolkodás), érzelmi, kapcsolati és általános életmódbeli változásokra is. A modul felkészít a visszaesések kezelésére is, hangsúlyozva, hogy ezeket nem kudarcként, hanem tanulási lehetőségként kell kezelni.

Ez a modul az addiktológiai coaching gyakorlati, dinamikus oldalára fókuszál, bemutatva azokat a kulcsfontosságú kommunikációs eszközöket és technikákat, amelyekkel a coach hatékonyan támogathatja az ügyfelet. Részletesen tárgyaljuk a kérdezéstechnikát, beleértve az alapvető nyitott, zárt, skála- és csodakérdéseket, valamint a családterápiából adaptált, rendszerszemléletű kérdéstípusokat: a lineáris (tények feltárása), cirkuláris (kapcsolati minták feltárása), reflexív (jövőbeli lehetőségek explorálása) és stratégiai (a coach által irányított) kérdéseket. Megismerkedünk a kimozdítás technikájával, amely finoman, mégis direkt módon szembesíti az ügyfelet a diszkrepanciákkal (ellentmondások a viselkedés és az értékek között). A motiválás (a Motivációs Interjú elvei alapján) és a megoldásépítés (konkrét, SMART akciótervek kidolgozása, akadályok kezelése) a modul központi elemei, melyek az ügyfél saját belső erőforrásaira és megoldási képességére építenek. Ez a modul adja meg a coach kezébe a konkrét intervenciós eszközöket.

Ez a modul a rendszerszemlélet alapjaiba vezeti be az addiktológiai coachot, amely elengedhetetlen a problémás szerhasználat holisztikus megértéséhez. Felismerjük, hogy az ügyfél nem elszigetelten létezik, hanem egy komplex rendszer (család, munkahely, baráti kör) része, ahol minden elem kölcsönösen hat egymásra. Megismerjük a körkörös okság (nem egy lineáris ok-okozat, hanem körkörös kölcsönhatás), a homeosztázis (a rendszer belső egyensúlyra való törekvése) és a visszacsatolási hurkok (a viselkedést erősítő vagy gátló dinamikák) fogalmait. Különbséget teszünk a funkcionális és diszfunkcionális rendszerek között, rávilágítva a szerhasználat szerepére a rendszer egyensúlyának (akár kóros) fenntartásában, és a társfüggőség jelenségére, ahol a családtagok akaratlanul is hozzájárulnak a szerhasználat fennmaradásához. A coach a rendszerszemléletet analitikus keretként használja az ügyfél helyzetének mélyebb megértéséhez, de hangsúlyozottan nem végez rendszerszintű terápiát, hanem az ügyfél bevonásával, az ő perspektívájából tárja fel a rendszereket.

Ez a modul az addiktológiai coaching gyakorlati megvalósításához szükséges konkrét eszközöket és módszertanokat mutatja be. Az alapvető coaching eszközök közé tartozik az aktív hallgatás és reflektálás (az ügyfél mélyebb megértése és visszatükrözése), a kérdezéstechnika (az 5. modulban tárgyaltak szerint), a visszajelzés és kimozdítás (konstruktív szembesítés a diszkrepanciákkal), a célkitűzés (SMART célok) és a cselekvési terv készítése. Ezen felül részletesen tárgyaljuk a kreatív technikákat, mint a vizualizációt (jövőbeli énkép, kísértés kezelése), a rajzot és kollázst (non-verbális önkifejezés), a szerepjátékot és szituációs gyakorlatokat ("nemet mondás" gyakorlása, konfliktuskezelés), a metaforák és analógiák használatát (absztrakt fogalmak szemléltetése), valamint az otthoni feladatokat (pl. érzés- vagy sikernapló vezetés, új tevékenységek kipróbálása). Ezek az eszközök segítenek az ügyfél mélyebb önismeretében, a készségek fejlesztésében és a folyamat élénkítésében, mindig coaching célra alkalmazva, a kompetenciahatárokon belül.

Ez a modul szélesebb kontextusba helyezi az addiktológiai coachingot, bemutatva a hazai addiktológiai ellátórendszert. Áttekintjük a főbb szegmenseket: a prevenciót (primer, szekunder, tercier), a józanító/detoxifikációs osztályokat, az addiktológiai szakambulanciákat, a rehabilitációs intézményeket, az önsegítő csoportokat (pl. AA, NA) és a pszichoterápiát/családterápiát. Kiemelt figyelmet fordítunk a serdülőkorra, mint különösen érzékeny időszakra a szerhasználat kialakulása szempontjából, és azonosítjuk a biológiai, pszichológiai és szociális kockázati tényezőket. Részletesen tárgyaljuk az addiktológiai coach szerepét a prevencióban, különösen a szekunder (korai felismerés és intervenció) és tercier (visszaesés megelőzése) szinteken, készségfejlesztéssel és életmódtanácsadással. Végül bemutatjuk az adaptív (egészséges) és maladaptív (káros) megküzdési stratégiákat (pl. szerhasználat, elkerülés vs. sport, érzelemkifejezés), hangsúlyozva, hogy a coach feladata az adaptív technikák elsajátításának támogatása. Ez a modul erősíti a coach rendszerszemléletét és prevenciós gondolkodását.

Ez a modul az addiktológiai coach professzionális és etikus működésének sarokkövét képezi. A kompetenciahatárok világos megértése és tiszteletben tartása elengedhetetlen a problémás szerhasználókkal való felelős munkához, hiszen az ügyfél biztonsága és a coach integritása ezen múlik. Részletesen bemutatjuk, hogy mit tehet a coach (tudatosság növelése, motiváció erősítése, célkitűzés, megküzdési stratégiák fejlesztése) és mit NEM tehet (nem diagnosztizál, nem végez terápiát, nem ír fel gyógyszert, nem kezel akut kríziseket, nem kezel súlyos függőséget). Kiemelt hangsúlyt kap a referenciaadás (szakemberhez irányítás) folyamata és kritikus fontossága. Emellett a modul foglalkozik az önreflexióval (a coach saját érzéseinek, előítéleteinek tudatosítása), a kiégés (burnout) jeleinek felismerésével és megelőzésével (pl. öngondoskodás, reális elvárások), valamint a szupervízió (tapasztalt szakember általi vezetés) és az esetmegbeszélés (kollégákkal való közös gondolkodás) szerepével a coach szakmai fejlődésében és jóllétének fenntartásában.

A záróvizsga a képzés csúcspontja, amely a megszerzett tudás és készségek átfogó felmérésére szolgál. Írásbeli vizsga: Záródolgozat Záródolgozat írása 6.000 karakter terjedelemben egy addiktológiai coach beszélgetés leirata. Szóbeli vizsga: Coaching szimuláció Szerepjáték: 15 perces coaching ülés szimulációja a csoport előtt aquarium helyzetben egy előre megadott (vizsgaszerű) addiktológiai esettel.

 

 

 KÖVETKEZŐ KÉPZÉSI CSOPORT INDUL: 2026. SZEPTEMBER

Jelentkezem a képzésre

 

 

Mi lesz az 
addiktológiai coach® képzés
elvégzése után?

 

Nem hagyunk magadra! Csatlakozz a közösségünkhöz. Vár Téged is a; MACS

MACS - Magyar Addiktológiai Coachok Szövetsége

Jeleneleg  

A képzés megkezdésétől egy aktív és támogató zárt közösség részévé válhatsz, ahol rendszeres találkozók és tanulási lehetőségek segítenek kapcsolatokat építeni és fejlődni hasonló érdeklődésű emberekkel. Rendszeresen biztosítunk számodra egyéni és csoportos szupervíziót és esetmegbeszélést.

 

mi lesz kepzes utan

 

 

A képzésre való jelentkezésnek
van valamilyen előképzettségi feltétele?

 

A képzésnek az előképzettségi feltétele az, amely általánosságban is elvárható a coach képzésekben.
Egy előzetes online beszélgetésre kell számítani, ahol szeretnénk jobban megismerni téged.

A képzésben való részvétel feltétele:

  • Humán érdeklődés,
  • Személyes motiváció,

 Az előzetes felvételi beszélgetés online módon történik! A felvétel nem automatikus!

 

 

Online vagy offline a képzés?

Röviden szólva hibrid. Havonta egy péntek délután és egy szombat teljes nap áll rendelkezésünkre. A pénteki nap 14.00 – 18.00 óráig online formában lesz megtartva, itt hangsúlyos lesz az elmélet. A szombati nap 9.00 – 18.00 óráig személyesen, közös gyakorlatokban és önismeretben leszünk együtt.

 

A képzés péntekenként online formában lesz megtartva, szombatonként személyesen a következő helyszínen:

Forrás Stúdió

Tömegközlekedéssel gyere a Déli pályaudvarig a 2-es metróval,

majd 2 perc séta a kerengőn át az Alkotás úton az 59-es, 61-es villamos a ház előtt áll meg. A 18-as villamostól 2 perc séta a 21, 21A, 39, 144 jelzésű buszok megállójától 2 perc séta az Alkotás úton az 5-ös busz Korlát utcai megállójától 5 perc séta a Vérmezőn és a kerengőn át.

Autóval a parkolás hétköznap 8-20 óra között díjköteles, 20 óra után és hétvégén ingyenes.

 

IMG 0758 resize

konyha forrasstudio

nagyterem fooldal

 

 KÖVETKEZŐ KÉPZÉSI CSOPORT INDUL: 2026. SZEPTEMBER

Jelentkezem a képzésre

 

 

Milyen tanúsítvány jár a képzés végén?

 

Képzésünket a felnőttképzési törvénynek megfelelően, bejelentett képzésként szervezzük. A képzés sikeres elvégzését követően tanúsítványt állítunk ki.

Az Addiktológiai Coach® képzés jogvédett tanácsadói program, a Magyar Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala által.

Vitamental Praxis Kft. - Felnőttképzési nyilvántartási száma: B/2024/001257

 

addiktologiaicoach tanusitvany

 

Hallgatóink a képzés elvégzése után a szociális, az egészségügyi vagy oktatási rendszerben hasznosíthatják leginkább tudásukat vagy önálló vállalkozást indíthatnak addiktológiai coachként. 

 

Mennyire nehéz a vizsga és mire jogosít fel a tanúsítvány?

 

addiktologiai kompetenciak

 

A képzés elvégzése után, a 10. tanegységben vizsgafeladat van, amely után még aznap megkapod a tanusitványt.

A vizsgának és a tanusítvány megszerzésének nincsen külön díja!

Elméleti vizsga: záródolgozat írása 3.000 karakter terjedelemben, előre egyeztetett releváns addiktológiai témában.

Gyakorlati vizsga: A csoport előtt egy ún. aquarium helyzetben 15 perces addiktológiai coach beszélgetést kell modellezned.

Tehát, egyáltalán nem nehéz! Célunk, hogy jól felkészült, munkájukra igényes szakembereket képezzünk, ahol fontos kompetenciák többek között:

  • együttműködési készség
  • empátia
  • hitelesség
  • kompetenciahatárok felismerése

Miután sikeresen levizsgáztál, hivatalos keretek között tevékenykedhetsz Addiktológiai Coach® -ként, ami páratlan és egyedüli Magyarországon.

A képzés a felnőttképzési törvény előírásainak megfelelően be van jelentve, és annak elvégzése után olyan tanúsítványt kapsz, amely tartalmazza a felnőttképzés nyilvántartási számát.

 

Tagságaink

Megoldásfókuszú Egyesület

Magyar Szupervizorok és
Szupervizor-Coachok Társasága

 

 

images

 

 

Mennyibe kerül a képzés és
lehet-e részletekben fizetni?

 

Mivel a képzés tanegységekből áll ezért fizetheted havonta is!
Tanegységenként 60.000.- Ft./hó
(A számlát e-mailen juttatjuk el hozzád)

 

A képzés teljes összege 600.000. – Ft. / 10 hónap / 150 óra (ez magába foglal mindent: vizsga, tanusitvány, jegyzetek)

A teljes képzés 150 órából áll (Elmélet, gyakorlat, önismeret) ez havonta egy alkalmat jelent (Péntek délután + szombat egész nap)

Minden alkalommal aprósüteményt, teát és kávét biztosítunk!

A képzés végén tanúsítványt állítunk ki részedre

 

Jelentkezem a képzésre!

A jelentkezés semmilyen fizetési kötelezettséggel nem jár!

Jelentkezz egy előzetes online felvételire, ahol elbeszélgetünk veled, felmérjük motivációdat. Megbeszéljük a képzés részleteit és te is felteheted kérdéseidet.  

 

Jelentkezés a képzésre

szükséges adat
szükséges adat
szükséges adat
Kapcsolat felvétel?
szükséges adat
Tanfolyam
szükséges adat