Mitől leszel jó addiktológiai coach?

Egy jó Addiktológiai Coach egyesíti az empátiát, a szakmai hozzáértést, a támogató kommunikációt és a megoldásközpontú szemléletet. Az addiktológiai coaching központjában az áll, hogy segítsen az addiktológiai viszonylatban értelmezhető problémás viselkedésekkel küzdő személyeknek abban, hogy visszanyerjék kontrolljukat az életük felett, megtartsák testi-lelki egészségüket, és hosszú távon pozitív változásokat érjenek el.

1. Személyiségbeli jellemzők, készségek

Empátia és együttérzés

 Az Addiktológiai Coach képes együtt érezni a klienssel, elfogadó és támogató szerepet tölt be. Érti, hogy a problémás viselkedés mögött milyen emocionális probléma együttes állhat fent.

 Az empatikus hozzáállás segít abban, hogy kölcsönös bizalmat építsen ki az ügyféllel.

Türelmesség:

 Az Addiktológiai Coach támogató légkört alakít ki és az ügyfél képességeit készségeit előtérbe helyezve haladnak együtt a segítő folyamatokon.

Pozitív hozzáállás

 Az Addiktológiai Coach optimizmust sugároz és folyamatosan fenntartja az ügyfél motivációját a változás felé.

Kommunikációs készségek

 Az Addiktológiai Coach aktív figyelemmel bír. Megértő és támogató.

 Világosan és érthetően kommunikál.

 Jó kérdező technikával rendelkezik.

Rugalmasság

 Minden ügyfél más, így az Addiktológiai Coach képes a különböző személyiségekhez, élethelyzetekhez és kihívásokhoz alkalmazkodni.

 Jó problémamegoldó készséggel rendelkezik.

Érzelmi stabilitás

 Az Addiktológiai Coach önreflexiv képes kell kezelni a nehéz helyzeteket, mediál, feszültség tud oldani, asszertív.

2. Szakmai készségek, eszközök

Addiktológiai ismeretek

 Az Addiktológiai Coach érti a szenvedélybetegségekre való hajlamosító tényezőket, a problémás viselkedések kialakulásának természetét és holisztikus szemléletben gondolkodik róla.

 Ismeri a különféle addiktológiai viszonylatban értelmezhető problémás viselkedések formáit (kémiai, viselkedési addikciók), valamint azok rövid- és hosszú távú hatásait az ügyfél és annak környezetére.

Motivációs beszélgetés

 Az Addiktológiai Coach képes felismerni a problémás viselkedés kockázati tényezőit és jeleit (pl. stresszhelyzetek, régi szokások, bizonyos környezetek), és közösen segít az ügyfélnek kidolgozni egy hatékony problémamegoldó modellt

 Segít azonosítani olyan helyzeteket, amelyek kiváltják a problémás viselkedést és alternatív megküzdési stratégiákat ajánlhat.

Célkitűzés és cselekvési tervek kialakítása

 Az Addiktológia Coach segít az ügyfélnek konkrét, reális és elérhető célokat kitűzni a változás érdekében.

o Rövid tervezett cél

o Hosszútávú cél

 Támogatja ügyfelét abban, hogy a céljaihoz vezető utat meghatározza és megvalósítsa.

Motiváció kialakítása

 Az Addiktológiai Coach gyakran alkalmaz motivációs beszélgetéseket, mely az ügyfél belső és külső motivációjának feltárására és megerősítésére szolgál.

 Az ügyfél belső motivációjának azonosítása és erősítése kulcsfontosságú a változás elérésében.

Önismeret fejlesztése

 Az Addiktológiai Coach segíti az ügyfelét abban, hogy megértse saját gondolkodási mintáit, érzelmi reakcióit és viselkedését. Ezáltal tudatosabbá válik, és könnyebben hoz döntéseket a pozitív változás érdekében.

3. Kapcsolatépítési készségek

Bizalom kiépítése

 Az Addiktológiai Coach képes bizalmat teremteni azáltal, hogy ítéletmentes környezetet teremt az ügyfele számára. Az ügyfélnek éreznie kell, hogy elfogadják és tisztelik őt.

Együttműködés

 A coach nem próbálja irányítani a ügyfelét, hanem partnerként dolgozik vele. Támogatja az ügyfele önállóságát és döntési képességét.

 Közösen tervezik meg a célokat és a cselekvési tervet. Családi és társas támogatás bevonása

 A problémás viselkedés gyakran befolyásolja az ügyfél családját és környezetét is. Az Addiktológiai Coach felismeri, hogy a család és a barátok támogatása kulcsfontosságú lehet a felépülésben.

 Az Addiktológiai Coach bevonhatja a családtagokat is a folyamatba (az ügyfél engedélyével), hogy támogató környezetet alakítsanak ki.

4. Etikai és professzionális működés

Titoktartás

 Az Addiktológiai Coach szigorúan betartja a titoktartási szabályokat, hogy ügyfele teljes biztonságban érezhesse magát.

 Az ügyfelekkel kapcsolatos ügyek csak az ügyfél beleegyezésével osztja meg másokkal.

Szakmai határok tiszteletben tartása

 Az Addiktológiai Coach felismeri, hogy szerepe nem helyettesítheti a terápiát vagy az orvosi kezelést. Ha szükséges, továbbirányítja az ügyfelet más szakemberekhez (pl. addiktológiai konzultáns, pszichológus, pszichiáter, családterapeuta stb.).

 Ha az ügyfél mentális -egészségügyi problémákkal küzd, az Addiktológiai Coach javasolja, hogy forduljon terapeutához, pszichiáterhez, orvoshoz stb.

 Az Addiktológiai Coach az etikai kódexnek megfelelően végzi munkáját.

Folyamatos önfejlesztés

 Az Addiktológiai Coach rendszeresen képzi magát, naprakész marad az Addiktológiai ismeretekkel kapcsolatos kutatásokban és új módszerekben.

 Önmagára nézve kötelezőnek ismeri el a szupervíziót és részt vesz szakmai támogató csoportokon, hogy ápolja szakmai személyiségét.

5. Tapasztalat és hitelesség

Személyes tapasztalat

 Az Addiktológiai Coach maga is megtapasztalhatta már saját életében a szenvedélybetegségekkel kapcsolatos életeseményeket valamilyen szinten.

Hitelesség és őszinteség

 Az Addiktológiai coach hitelessége elengedhetetlen. Ha őszinte és önazonos, az növeli az ügyfél bizalmát.

A jó Addiktológiai Coach empatikus, türelmes, szakmailag felkészült és elkötelezett az ügyfele támogatása mellett.

 Biztonságos és ítéletmentes légkört teremt,

 Felismeri a szenvedélybetegségekkel érinettet életszakaszokat, és annak mélyebb okozati hátterét is

 Segít az ügyfelének reális célokat kitűzni,

 Hosszú távon motivál és inspirál

Az Addiktológiai Coach egy támogató vagy asszisztems, aki segíti az ügyfelét a céljai elérésében.